top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תMaya Linenberg Stein

לקוח-מעצב-קבלן


רומן בשלישיה של לקוח מעצב וקבלן מתחיל בזוג. הלקוח שוכר את שרותי כמעצבת שתתכנן ותעצב. עם בחירת הקבלן מערכת היחסים מקבלת תפנית, הרומן מזוג הפך לשלישיה ומכאן צריכה להיות הרבה רגישות ונחישות בהתנהלות במשולש הזה.

אז נתחיל בשלב המכרז. לאחר שתכננו, בחרנו ויש כתב כמויות מסודר וסט תכניות נצא למכרז קבלנים. ההמלצה שלי היא תמיד לקבל הצעות משלושה קבלנים. הפערים בהצעות המחיר יכולים להגיע עד עשרות אלפי שקלים, זאת למרות שיש מחירונים מקובלים בשוק (דקל, לוי יצחק וכד').

אז איך בוחרים קבלן? לא תמיד על פי ההצעה הזולה ביותר. קבלן שתמחר עבודתו ב"זול" יכולה לנבוע מחוסר ניסיון או מקצועיות, או מתוך הנחה כי ירוויח על "תוספות" במהלך העבודה. חשוב לקחת בחשבון פרמטרים שונים בבחירת הקבלן: האם הוא קבלן רשום? האם זמין לעבודה במועד ובמשך הזמן הרצוי? האם הגעתם אליו דרך המלצות מלקוחות קודמים? או דרך אתר אינטרנט? שוחחו עם הלקוחות ובקרו בפרויקטים אותם ביצע וסיים. חשוב לא פחות מזג הקבלן, האם נעים לכן להתנהל מולו וסומכים עליו, ואחרון חביב לא לשכוח אחריות על עבודתו. כמעצבת קל לי להמליץ על קבלן כיוון שהייתי שותפה מלאה לתהליך ולהכרות עם הקבלן משך כל הפרויקט עד למסירתו. הבחירה הסופית היא תמיד של הלקוח.

כתב הכמויות חייב להיות מפורט ככל הניתן, והוא זה שנותן עוגן מסודר וברור כמתאם ציפיות לעבודות אותן יש לבצע בשיפוץ. לכתב הכמויות מצורפים מפרטים טכניים המדייקים את חומרי הגמר וטכניקת הביצוע, (שכן בניית קיר יכולה להתבצע בבלוק בטון, או גבס או בלוח גבס- לכל אחד מאלו מחיר עבודה וחומר גלם שונה.) יש לקחת בחשבון כי בכל שיפוץ יש תוספות או שינויים ובמקרה כזה כתב הכמויות יכול לתת נקודת יחוס, לדוגמא אם הוחלט על תוספת של נקודות חשמל או מאור בכתב הכמויות מפורט מחיר לנקודה. במידה ומחליטים על תוספות שאינן תומחרו בכתב הכמויות המלצתי לקבל הצעת מחיר מהקבלן טרם הביצוע. כשהקבלן בשטח הלקוח "שבוי" ויש נקודות לסחטנות מצד קבלנים בדיוק בנקודות אלו.

תקשורת במהלך השיפוץ חשוב לתאם עם המעצבת פגישות שבועיות או בנקודות מפתח על מנת לוודא כי הקבלן מבין את ההנחיות ואין שאלות או הערות לביצוע. יש המון יצירתיות של בעלי מקצוע כשדברים אינם ברורים והריסה או פירוק לאחר ביצוע מיקרת ומעכבת. אני נוטה לסמוך על בעלי המקצוע איתם עובדת ולשמוע דעתם לגבי אופן ויעילות הביצוע. חשוב כי יהיה גורם אחד שמנחה על שינויים או תוספות מהתכנית המקורית. הגורם המתכנן (המעצבת) יודעת לראות את התמונה השלמה ולקחת בחשבון את כל הפרמטרים. אם הלקוח רוצה לבצע שינויים חשוב שיעבור דרך המעצבת שתתווך את השינויים לקבלן.

יחסי אנוש, לא פעם יחסים בין לקוח לקבלן עולים על שרטון. "לא רבים עם רופא מנתח כשהידיים שלו בתוך הגוף שלך" כך אמר לי קבלן באחד הפרויקטים ולא יכול היה לבחור במטאפורה מדויקת מזו. לקבלן יש כוח ויכולת לבצע נזק במזיד ולצערי ראיתי את זה קורה. שלמו לו את שמגיע לו בזמן, תדאגו לתת מילה טובה ולהגיד תודה- זה עושה פלאים.

שיפוץ הוא תהליך מורכב, מלא באמוציות ותסכולים. תקלות קורות , אין דבר שלא ניתן לתקן או לפתור. סמכו על בעלי המקצוע אותם שכרתם לביצוע העבודה, בחרו צוות אמין , מקצועי שיודע לתת שרות. הצטרפו לפגישות השבועיות וגלו מעורבות בכל התהליך. אחרי שהכל יגמר, דברים יחזרו לפרופורציות ותהינו מהמוצר המוגמר.

22 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page